Treceți la conținutul principal

Planeta noastră, casa noastră, viitorul nostru! Cum contribuim la protejarea mediului înconjurător?

Îmi plac drumeţiile. Sunt dependentă de plimbările în natură, de mersul la pas prin parc, de aerul curat de la munte, de apa mării curată şi cristalină. Îmi place să mă bucur de natură şi de mediul înconjurător şi nu aş putea concepe vreodată gândul că Pământul s-ar putea opri în loc doar pentru că noi, oamenii, nu suntem responsabili suficient. 

Ziua Pamantului
                                                                                                                                 Sursă foto: Canva

Am călătorit în jurul lumii în ultimii cinci ani şi am văzut locuri pe care nu credeam că le voi vedea vreodată. Am avut în faţă câteva dintre marile minuni ale lumii. Am întâlnit oameni şi culturi noi. Am legat prietenii şi m-am putut bucura de ospitalitatea oamenilor. Recunosc că am văzut şi locuri care m-au marcat. În China, de exemplu, în Shanghai, am simţit pentru prima dată în viaţă ce înseamnă sentimentul de sufocare, de claustrofobie. La orele de vârf se mergea prin mulţime umăr la umăr, iar aproape toţi oamenii purtau mască pe faţă. Era un aer greu respirabil, iar în atmosferă se putea observa o ceaţă densă (dată de poluarea de la fabricile din zonă). 
                                                                                                                 Sursă foto: arhiva personală

În Vietnam, Cambodgia sunt sute de sate fără curent electric, fără apă curentă - un lucru ireal pentru noi, oamenii din lumea civilizată, nu? Ce m-a frapat cel mai tare este că la un moment dat, în timp ce vizitam o plantaţie de orez, un copilaş de vreo patru ani a apărut în lan "îmbrăcat" într-o pereche de pantaloni dintr-o bucată de material care semăna cu un sac de rafie, iar în picioare avea nişte opinci din două peturi legate cu elastice. M-am apropiat de el, am scos din geantă o ciocolată şi i-am oferit-o. Nu a ştiut ce e, poate că nici nu mai gustase din ea până atunci, însă mi-a făcut un semn de mulţumire cu mâinile unite aşa cum fac budiştii, s-a întors şi a luat-o la fugă urcându-se într-o căsuţă improvizată din lemn.

Cambodia
                                                                                                                Sursă foto: arhiva personală

Multă vreme după acel episod, în subconştient m-a măcinat acea imagine. În timp ce alţi semeni de ai noştri se chinuie în lumea aceasta, noi lăsăm robinetul să curgă în timp ce ne spălăm pe dinţi, dormim cu lumina aprinsă, facem risipă de mâncare şi cumpărăm de fiecare dată mai mult decât avem nevoie ca mai apoi, după câteva zile, să sfârşească o mare cantitate din ea în tomberon, ne cumpărăm haine în fiecare sezon ca să fim în ton cu moda, iar la fiecare sfârşit de an facem curat în dulapuri şi aruncăm cu sacii.


22 Aprilie - ziua Pământului


Pe 22 aprilie, în fiecare an începând din 1970 se sărbătoreşte Ziua Pământului în urma unei iniţiative care şi-a propus să aducă în discuţie protejarea mediului. În prezent, 193 de ţări fac parte din reţeaua care marchează aniversarea planetei noastre având implicaţi aproximativ un miliard de oameni.

Ziua Pamantului
                                                                                                                           Sursă foto: Canva

În copilăria mea, în perioada cât am fost elevă, ţin minte că de fiecare dată se făceau activităţi în 22 aprilie. Mergeam şi plantam copaci. Ne înarmam cu saci şi mănuşi pentru a strânge gunoaiele de primprejur. Adunam peturile. Strângeam alimente şi haine pentru oamenii nevoiaşi şi mergeam câţiva reprezentanţi pentru a le duce. Mi-a plăcut această idee pentru că învăţătorii şi profesorii au vrut să sădească acea sămânţă de responsabilitate încă de atunci în noi.  


E.ON sărbătorește timp de 30 de zile Ziua Pământului


Dacă la nivel mondial oamenii de pe întreaga planetă sărbătoresc Ziua Pământului doar o zi, E.ON sărbătorește timp de 30 de zile printr-o campanie de sustenabilitate prin care propune gesturi mici care repetate zilnic pot face un bine mare pentru planetă.

Unul dintre paşii pe care i-am făcut pentru a da o mână de ajutor planetei a fost să renunţ la factura imprimată pe care o primeam în fiecare lună în cutia poştală şi am optat pentru o factură electronică.

Un cont E.ON Myline înseamnă facturi rapide, plăți sigure, transmitere index ușoară, actualizare date personale cu un click, modificare convenție de consum oricând și de oriunde, administrarea mai multor locuri de consum într-un singur loc, acces la istoric facturi, plăți și grafice de consum, prioritate la ofertele E.ON. Totul online, gratuit și în siguranță cu E.ON Myline. Ba mai mult, până pe 21 mai, pentru fiecare cont activat, E.ON plantează un copac.

Pentru a vă crea un cont E.ON Myline nu aveţi nevoie decât de câteva minute. În cazul în care întâmpinaţi probleme la vreun pas, puteţi să aruncaţi o privire peste acest tutorial.

Şi asta nu e tot! Urmăriţi pagina de Facebook pentru că au şi un concurs cu premii zilnice pentru cei care îşi activează contul.


Provocare la umanitate şi responsabilitate


Mi s-a întâmplat de multe ori să aud în jurul meu: De ce să adun după alţii? Dacă arunc şi eu în locul unde au aruncat şi alţii, chiar mai contează? Dacă strâng nişte gunoaie nu se schimbă mare lucru. Ba contează... şi chiar foarte mult. Orice gest pe care îl facem în primul rând spune ceva despre cum suntem noi ca oameni. Indiferenţi, delăsători, nepăsători sau din contră, responsabili, devotaţi, implicaţi... Schimbarea este la noi, în mâinile noastre. Avem o planetă atât de frumoasă - Planeta albastră, cu peisaje de vis, unice. Deviza noastră ar trebui să se rezume la trei verbe: #Putem #Vrem #Schimbăm.

În urmă cu câţiva ani, când mi-am dat seama că trebuie să fac unele schimbări în viaţa mea, am început să mă preocup mai mult de tot ce mă înconjoară.

✅Primul pas pe care l-am făcut a fost să încep să fac sport în fiecare zi şi să mănânc sănătos. Am redus consumul de carne şi am început să mănânc vegetarian, am scos zahărul din alimentaţie şi am început să pun preţ mai mare pe sănătate preocupându-mă mai mult de noua mea pasiune - torturile raw vegane.

                                                                                                                  Sursă foto: arhiva personală

✅ Întotdeauna când mă spăl pe dinţi opresc apa. Pare de necrezut, dar cu această acţiune economisesc aproximativ 20 de litri de apă în fiecare zi, ceea ce înseamnă o economie în buzunarul meu.

✅M-am obişnuit ca atunci când plec de acasă să închid toate becurile și să scot din priză toată aparatura electronică. De asemenea, atunci când sunt acasă, folosesc lumină doar acolo unde am nevoie, nu în toată casa și încerc să nu utilizez toate aparatele electronice și electrocasnice în același timp.

✅La cumpărături merg cu listă şi achiziţionez cantităţi mici cât să îmi ajungă câteva zile pentru a nu face risipă şi pentru a nu arunca. Un sondaj realizat anul trecut în România arăta că un român aruncă în jur de 129 de kilograme de mâncare în fiecare an însemnând mâncare gătită, fructe, legume, produse de panificaţie, lactate, carne. O cantitate îngrijorătoare dacă ne gândim câţi oameni în lume mor de subnutriţie.

✅Mi-am propus ca în fiecare an să plantez un copac şi să fac cadouri cunoscuţilor copaci. Este o modalitate bună să laşi o urmă pe pământ. Ştiu că nu îl vor arunca şi că îl vor planta undeva: în grădină, în curtea blocului... Se vor dezvolta în timp, dar vor contribui, la un moment dat, la absorbția dioxidului de carbon din atmosferă, chiar dacă într-o mică măsură. 

Ziua Pamantului
                                                                                                                                 Sursă foto: Canva


✅Adio, pungi de plastic! Am renunţat de mult timp la ele pentru că nu sunt biodegradabile. Folosesc pungi de hârtie sau preferatele mele: sacoşele din material textil pe care le pot folosi mult timp şi pe care le pot spăla. Să nu mai spun că sunt mult mai rezistente.

✅O mare atenţie o acord reciclării gunoiului, adică separării gunoiului pe categorii: PET-uri, sticlă, conserve, carton şi hârtie. 

✅Folosesc becuri economice (fluorescente sau cu LED). Becurile clasice (incandescente) folosesc sub 20% din energia consumată pentru a produce lumină, iar restul se consumă prin încălzire. Becurile economice (fluorescente/LED) consumă de 7-8 ori mai puţină energie şi se încălzesc foarte puţin.

✅#SusţinProducătoriiLocali. Cam 80% dintre cumpărăturile alimentare pe care le fac săptămânal sunt de la producătorii locali. Calitatea produselor este clar superioară comparativ cu ce se găseşte în supermarketuri, iar marfa este de multe ori bio.

✅Ultima regulă este de fapt un sfat. Eu o numesc regula celor 3 R: Refoloseşte! Redu! Reciclează!

Acum că am împărtăşit cu voi modalităţile prin care contribui la protejarea planetei, sunt curioasă ce contribuţii aduceţi voi mediului înconjurător. Ba mai mult, vă invit să completaţi un chestionar şi să vă împărtăşiţi părerile.


Comentarii

  1. Frumos punctat,interesant.... Planeta noastră este foarte complexă, iar unele lucruri despre Pământ chiar ar trebui să ne dea de gândit.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu