Treceți la conținutul principal

De la un job într-o multinaţională, la influencer pentru mii de oameni. Bonus: al doilea influencer pentru noua afacere - bunica!

În urmă cu cinci ani mi-am dat demisia de la locul meu de muncă dintr-o multinaţională şi m-am hotărât să îmi îndrept atenţia spre o afacere proprie. Mă săturasem de rutina zilnică, de orele extra petrecute la birou cu zeci de xls-uri deschise în faţă pentru a pregăti rapoarte. Mă simţeam cumva şi demotivată de faptul că nu exista posibilitate de avansare, iar din teama de plafonare decisesem la acea vreme că este timpul să îmi îndrept atenţia spre ceva mai constructiv şi antrenant.

Săptămâni la rând mi-am tot stors creierii ce aş putea să fac. Mi-aş fi dorit să investesc într-un depozit de mobilă, dar categoric nu aveam banii necesari. Apoi mi-a trecut prin minte să investesc într-o Şcoală de Make up, dar m-am lăsat păgubaşă când mi-am făcut din nou un calcul cam cât m-ar ajunge pe lună chiria spaţiului, salariul dat unui specialist în make up pentru trainuirea cursantelor, dar şi investiţia în pensule şi produse de top... pentru că pe faţa clientei trebuie să pui întotdeauna ce este mai calitativ.

Şi gânditoare cum eram, într-una din zile, în timp ce mă îndreptam în cămară să îmi iau un borcan de zacuscă de la bunica, făcută din legume coapte pe foc de lemne, începuse să mi se contureze în minte o idee. Ca o paranteză, de câţiva ani nu mai consum produse care conţin zahăr şi gluten, aşa că pentru mine dintotdeauna a fost o provocare să îmi găsesc surse de încredere de unde să îmi pot cumpăra hrana, de cele mai multe ori fiind nevoită să îmi gătesc eu sau să apelez cu încredere la mama sau bunica.

Dar dacă mă aliez cu bunica, poate că o să îmi văd visul împlinit, acela de a avea o afacere!, mi-am spus în gând. Şi pun mâna pe telefon să o sun pe bunica.

- Săru' mâna, bunico! Ce faci?

- Să trăieşti, draga mea! Uite, ce să fac... îmi caut ocupaţie, aşa e la bătrâneţe. Într-un cazan învârt la zacuscă. În altă parte fac sirop de trandafiri...

- Abia aştept să le degust, să mi le pui deoparte, ştiu cât de repede îţi dispar din cămară, tot satul ştie cât de pricepută şi gospodină eşti. Una în tot satul e mama Geta. Dar ştii de ce te-am sunat? Am o idee de afacere şi aş vrea să mă ajuţi, eşti persoana cea mai potrivită, de cea mai mare încredere şi cu multe secrete în alte bucătăriei. Vreau să îmi deschid o afacere cu produse făcute din legume şi fructe bio, fără zahăr, fără conservanţi. Ai o grădină generoasă şi câteva hectare cu pomi fructiferi, aşa că dacă eşti de acord, eu pot ajuta financiar, iar de la tine vreau doar să mă ajuţi cu prepararea lor. Ce spui, te-ar tenta?

- Fără să stau pe gânduri îţi spun că accept bucuroasă propunerea ta. Şi dacă nu o să iasă nimic, o să le păstrăm pentru noi şi o să le consumăm, deci nu avem nimic de pierdut.

Marea pregătire pentru a da startul vânzărilor online

După câteva luni, aveam nişte detalii definitivate, lucruri pe care le-am considerat elementare în demararea acţiunii mele de a da drumul afacerii. 

Numele firmei: Bunătăţi din grădina bunicii
Logo: Bunica mea îmbrăcată în port popular românesc cu un coş în braţe cu produse gătite de ea
Slogan: Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă sănătoasă la borcan!
Public ţintă: Toţi consumatorii care vor să încerce produse bio, fără zahăr

Apoi, fix în toiul toamnei, când recolta e bogată şi roadele se pot strânge, ne-am apucat de treabă. Bunica, entuziasmată peste măsură, fugea ca un titirez dintr-un loc într-altul să se asigure că totul iese ca la carte, iar în tot satul se putea simţi miros de legume coapte. Prima noastră producţie a fost o cantitate considerabilă de zacuscă, bulion de tomate, nectar de caise şi pere şi dulceţuri de prune, gutui. Toate bio, fără un strop de zahăr.

Site-ul era gata pregătit de lansare, aşa că la scurtă vreme după ce am terminat cu prima rundă de produse, am luat câteva exemplare din fiecare produs în parte, le-am dus în studioul unui fotograf profesionist şi le-am pozat. Apoi, după ce pozele au fost gata, le-am încărcat pe site adăugând descrieri atractive conţinând informaţii despre întreg procesul de creaţie.

Ştiţi momentul acela din copilărie când făceaţi ceva bun şi aşteptaţi cuminţi o recompensă? Fix aşa aşteptam eu în primele zile să intre comenzile care... din păcate, întârziau să apară. În prima lună nu avusesem decât 5 comenzi şi începuse să fie descurajant.

Aşa că m-am pus să citesc şi să mă informez despre cum ar trebui să mă fac auzită, să mă afirm, să afle lumea că undeva, într-un colţişor de lume exist şi că am produse de top pe care oamenii ar trebui să le încerce pentru că merită. După o săptămână de documentare temeinică, cu temele bine puse la punct şi instruită până peste cap, am început să aplic o avalanşă de îmbunăţăţiri înţelegând că un element cheie în funcţionarea afacerii şi prosperitatea ei este promovarea online.

Aşadar, schimbările au constat în:

1. Descrierile de pe site le pregătisem şi în engleză pentru că mă hotărâsem să livrez şi în străinătate celor interesaţi să încerce produse româneşti autentice şi bio.

2. Promovare pe reţelele sociale: am creat pagina de Facebook Bunătăţi din grădina bunicii. Mi-am invitat toţi prietenii din listă să dea un like paginii, apoi i-am rugat pe cei mai apropiaţi cunoscuţi să distribuie şi ei mai departe.

3. Am activat opţiunea de a lăsa un review produselor încercate de consumatori pe pagina de Facebook.

4. Realizarea de giveaways-uri constând în primirea unui coş cu bunătăţi. De exemplu, când pagina de Facebook a strâns 1000 de abonaţi, abonatul cu numărul 1000 a fost cel câştigător. De asemenea, tot din dorinţa de a creşte numărul de abonaţi, am organizat permanent concursuri unde am invitat oamenii să dea like + share paginii până la o dată anume + să ataşeze dovada într-un comentariu, la postare. Apoi, extragerea câştigătorului s-a făcut printr-un program care aleatoriu selectează norocosul.

5. Ne-am apucat şi de vlogging, asta însemnând postarea de filmuleţe cu bunica în timp ce se află în toiul pregătirilor pentru ca lumea să poată vedea întregul proces al muncii până la produsul final din borcan: cum se adună legumele/fructele din  grădină, cum se spală, cum se curăţă, cum se toacă, cum se pun în cazan la gătit, când sunt gata, cum ajunge produsul finit în borcan şi cum arată + sfaturi de la bunica în ale gătitului.

6. Vouchere oferite clienţilor ocazional (zile de naştere: 20% reducere la următoarea comandă sau la a 10 comandă pe site: 40% discount din valoare coşului etc) pentru a menţine clienţii şi pentru a-i transforma în cumpărători fideli.

De la 0 detalii cunoscute despre promovarea online la specialist în ale Youtube-ului

La scurt timp după ce implementasem toate aceste îmbunătăţiri, comenzile atât din ţară, cât şi din străinătate explodaseră. Pagina de Facebook aduna din ce în ce mai multe like-uri, review-urile erau excelente, iar lumea voia să vadă tot mai multe filmuleţe cu bunica.

Aşa că am făcut o pagină de Youtube: În bucătărie cu bunica, iar în fiecare săptămână, făceam alături de ea câte o reţetă cu produse din grădina ei, videoclip pe care ulterior îl încărcam pe Youtube. M-am şi gândit într-un timp, oare de ce oamenii cer atât de multe clipuri cu bunica din moment ce peste tot este plin de reţete făcute de bucătari celebri sau de persoane pasionate de gătit care filmează cu aparatură profesionistă şi care montează materialele într-un mare fel pentru ca mai apoi să le distribuie în online... Ei bine, tot eu aveam să găsesc ulterior răspuns la întrebare. Bunica este o apariţie. Pentru ea reţeta nu este un lucru mecanic. Nu o face din obligaţie, ci pentru că iubeşte să relaţioneze cu oamenii. Ea apare în port tradiţional românesc, vrea să promoveze cultura, traiul şi obiceiurile noastre. Are glumele ei şi o tehnică de a relaţiona cu publicul, un lipici aparte. Când reţetele durează mai mult şi procesul de gătire este mai laborios, captează publicul povestind câte o păţanie din viaţa ei, mai spune câte o glumă, le mai cere urmăritorilor să îi lase un comentariu, să apese pe clopoţel şi să distribuie.

Într-o zi, uimită că ştie de opţiunea clopoţelului pe Youtube, am întrebat-o:

- Bunicuţo, dar de unde ştii tu de clopoţel? Ce impact crezi că are el dacă cineva apasă pe el?

- Draga mea, oi avea eu 65 de ani, dar deşi nu ţi-am spus până acum, să ştii că intru des să mai văd ce secrete în ale gătitului mai pot să mai fur de la bucătarii mari ai României. Dacă apeşi pe clopoţel te asiguri că pe viitor vei primi o notificare atunci când un nou videoclip este postat pe cont.

Rămăsesem mască. Carevasăzică, bunica se putea apuca de dat lecţii novicilor vloggeri, mai ales că treptat-treptat ajunsese să fie un membru important al reţelei de influenceri din România. 

Influenţa online sau drumul spre succes

Anii au trecut, afacerea merge tot mai bine şi sunt bucuroasă că produsele comercializate de mine sunt consumate şi apreciate. Primesc zi de zi diferite mesaje de la oameni care sunt încântaţi de gustul produselor. Acum câteva zile, unul dintre mesajele primite m-a făcut să înţeleg că decizia de a pune punct vieţii din multinaţională şi de a deschide propria afacere a fost cea mai bună decizie pe care am luat-o în viaţa mea. Totodată am înţeles că deciziile pe care noi le luăm la un moment dat în viaţă pot influenţa în bine şi vieţile celor din jurul nostru.

Mai jos o să redau unul dintre mesajele care mi-a înseninat ziua şi care mă motivează să îmi urmez drumul alături de bunica:

În primul rând, felicitări pentru cămara bunicii cu de toate. Bunica este absolut fascinantă, iar ceea ce face este demn de apreciat la vârsta dumneaei. Urmăresc cu mare interes fiecare videoclip de-al vostru şi se vede pasiunea pentru gătit. Vreau să vă mulţumesc pentru tot ceea ce faceţi. În urmă cu un an medicul mi-a interzis să mai consum produse care conţin zahăr. În primă fază m-am panicat, nu ştiam cu ce să încep şi încotro să mă îndrept, mai ales că sunt dependent de dulce. La recomandarea unei prietene care a cumpărat de la dumneavoastră, am zis să le încerc. Aşa am ajuns să urmăresc cu interes pagina de Facebook pentru a fi la curent cu toate noutăţile. Mi-am cumpărat dulceaţă, nectaruri şi siropuri. Nu mi-a venit să cred cât sunt de dulci, deşi nu conţin zahăr. Este incredibil ce aţi putut crea împreună cu bunica, iar produsele îşi merită toţi banii. M-aţi câştigat client pe viaţă! Keep up the good work!

În loc de concluzii

Secretul unei afaceri de succes stă într-un plan bine pus la punct şi mult research. Pentru a face faţă pieţei care este într-o continuă schimbare trebuie să vii întotdeauna cu lucruri noi şi să încerci să îţi atragi clienţii, dar cel mai important, să îi transformi în clienţi fideli. 

O mare importanţă o are adaptabilitatea - pentru că de multe ori totul este imprevizibil, trebuie să aveţi capacitatea să vă adaptaţi la noile schimbări care pot interveni. Nu în ultimul rând, un sfat pe care aş vrea să îl dau tuturor persoanelor care vor să pună bazele unei afaceri este să îşi păstreze integritatea. Cu o atitudine cinstită şi deschisă faţă de afacerea dumnevoastră, faţă de angajaţi şi clienţi veţi avea numai de câştigat. Mult spor! 😀


Sursă foto: Canva. Colajele au fost realizate în Canva
Articol scris pentru SuperBlog 2020, Autumn Edition. Sponsorii probei: AcademieVie.ro & TheMall.ro

Comentarii

Trimiteți un comentariu